Verkooptips

Verkooptips2025-03-04T08:48:23+00:00

ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

2002, 2022

Waarom het verschil weten tussen interessesignalen en koopsignalen zo belangrijk is!

Als de klant vragen stelt maar duidelijk nog niet besloten heeft, noemen we die vragen interessesignalen. De klant is nog aan informatie aan het verzamelen waarmee de keuze gemaakt kan worden. Als de klant vragen stelt die gaan over zaken die spelen NA de beslissing om te kopen noemen we die vragen koopsignalen. De klant heeft in haar/zijn hoofd al gekocht. Als verkoper is het belangrijk om te weten of de vraag van de klant een interesse- of een koopsignaal is. Bij een interessesignaal, geef je doorgaans antwoord op de gestelde vraag. Ook zou je naar het belang van de vraag kunnen informeren. “Hoe belangrijk vindt u …” Zo krijg je meer inzicht. Bij een koopsignaal probeer je af [...]

1302, 2022

Het verschil tussen interessesignalen en koopsignalen.

Het kopen van een product of dienst bestaat uit verschillende fases: 1.     Behoefte vaststellen 2.     Informatie verzamelen 3.     Afwegen en beslissen 4.     Bestellen/kopen 5.     Betalen of financieren 6.     Gebruiken 7.     Evalueren Als een product niet zo belangrijk is, doorloop je de verschillende fases razendsnel of sla je een of meerdere fases over. Denk aan een kopje koffie! Al is de keuze bij Starbugs niet een-twee-drie gemaakt! Fases overslaan gebeurt ook bij een herhalingsaankoop, tenzij deze weer belangrijk is. Een pak toiletpapier gooi je zo in je winkelwagentje, maar de volgende auto wordt toch weer een hele afweging! Vragen die de klant stelt over fase 1 t/m 3 zijn interessesignalen. De klant wil informatie, maar is nog bezig met de beslissing. Vragen die de klant stelt over [...]

602, 2022

Wanneer de buitendienst niet meer naar buiten wilt!

Een vraag die ik kreeg op LinkedIn: Hoe pak je het bekende euvel aan dat verkopers zich verschuilen achter de dagelijkse problematiek in de zin van dat men enkel bezig is met het assisteren bij orders en klachtenafhandeling en zo niet toekomen aan het bellen en/of bezoeken van klanten en prospects? Bekend probleem, de verkoper gedraagt zich steeds meer als medewerker binnendienst of zelfs als marketeer. Allerlei zinvolle activiteiten houden de verkoper van de primaire taak af en die activiteiten gebruikt de verkoper ook als smoes. Ze geloven ook vaak zelf dat ze zinvol bezig zijn; zo hebben ze immers een toegevoegde waarde? De oorzaak ligt in de angst om naar buiten te gaan of de angst voor het [...]

3001, 2022

Concurrent of collega?

Als je een bedrijf dat dezelfde producten of diensten aanbiedt, alleen als concurrent ziet, wil je er zo hard mogelijk mee concurreren. Voordeel, het houdt jou en je bedrijf scherp. Maar natuurlijk kan je het bedrijf ook zien als collega en een samenwerking overwegen. Samenwerking biedt jou en je collega belangrijk voordelen: •       Makkelijker doel(en) halen •       Grotere doel(en) haalbaar •       Back-up •       Meer kennis •       Inspiratie •       Specialisme mogelijk •       Leuker •       Groter netwerk •       Laagdrempelig •       Kost niks of weinig Met deze belangrijke voordelen kunnen jullie samen meer onderscheid maken ten opzichte van jullie concurrentie! Hoe denk jij hierover? Concurreren of samenwerken? ? PS Wil je gratis je verkoopvaardigheden verbeteren? schrijf je in voor de nieuwsbrief met verkooptips! ISTN geeft (incompany) verkooptraining en traint acquisitiegesprekken, koude acquisitie, [...]

2301, 2022

Ken je concurrenten!

Om scherp te blijven en jouw product/dienst te blijven verbeteren is het belangrijk om de concurrent in de gaten te houden. Wat onderscheidt jou van je concurrent? En maak jij dat voldoende duidelijk aan jouw klant?Hoelang is het geleden dat je een offerte van je concurrent hebt bekeken? En was die offerte overtuigender dan die van jou? Grafisch fraaier? Betere argumenten? Betere voorwaarden? Persoonlijker? Of gewoon leuker?Hoelang is het geleden dat je het klantwervingsproces van je concurrent hebt bestudeerd?Wat doet jouw concurrent handiger dan jij? Welke klanten spreekt de concurrent aan met welke argumenten? Wat is de prijsstelling?Hoelang is het geleden dat je met een klant gesproken hebt over de concurrerende aanbiedingen die hij of zij ontvangen heeft. Wat vond jouw [...]

1601, 2022

Blij met concurrentie!

Je hebt een haat-liefdeverhouding met je concurrenten. Heb je net een offertetraject gewonnen, dan denk je met gepaste medelijden aan de verliezende concurrenten. Je weet wat ze voelen; ook jij wint niet elke offerte! En als jouw potentiele klant kiest voor de concurrent, ga je mogelijk ook nog eens twijfelen aan je aanbod, je offerte of je prijs.Dat twijfelen heeft ook zo zijn goede kanten. Loop alles nog eens na, kan het beter, efficiënter, leuker, spannender of overtuigender. Dankzij al die concurrenten moet je dus steeds aan jouw aanbieding werken. Dit houdt jou en je bedrijf jong!Een andere reden om blij te zijn met concurrentie is omdat er echt heel veel klanten zijn! Moet er niet aan denken om echt [...]

901, 2022

Wat ga jij dit jaar NIET meer doen?

Zo, 2021 is voorbij en het kan handig zijn om eens terug te kijken naar het afgelopen jaar.Bijvoorbeeld: wat ga je dit jaar NIET meer doen?Het nadeel van goede voornemens is dat je vaak dingen moet doen waar je eerst geen of minder zin in had, bijvoorbeeld meer bewegen. En soms betekent je goede voornemen dat je iets minder of niet meer gaat doen. Zoals stoppen met roken of (minder) alcohol drinken. Januari is heet niet voor niets Dry January! Stoppen met roken had je eigenlijk in oktober moeten doen.Ook in je werk of bedrijf is het handig om eens na te denken wat in 2022 NIET meer wil doen. Bijvoorbeeld, wat voor klanten stuur je liever door naar je [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant