Verkooptips

Verkooptips2025-08-31T11:17:36+00:00

ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland!  Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

2007, 2025

Begin nu vast met verkoopplan 2026!

En het kan lekker buiten in de tuin, genieten! De eerste helft van het jaar 2025 is nauwelijks voorbij. Ondanks dat is het slim om te starten met het schrijven van jouw verkoopplan 2026. Het begin natuurlijk met het evalueren van het eerste half jaar: Hoeveel nieuwe klanten heb je kunnen werven? En welke verkoopinspaning kostte dat? Hoeveel telefoontjes, mails en gesprekken waren ervoor nodig? En hoeveel van je bestaande klanten zijn in het eerste half jaar gestopt? Heb je ze allemaal gesproken? Wat was de reden van stoppen? Heb je de klanten waar dat mogelijk ook gaat spelen in beeld? Wat kan je doen om verdere wegloop te voorkomen. Je evaluatie van je activiteiten van de [...]

1307, 2025

Hoe ziet een goede offerte eruit?

Ik vroeg laatst aan een bedrijf dat best dure dingen verkocht om hun offerte te laten zien. Tot mijn afgrijzen zag de offerte eruit als een rekening, waarbij het woord rekening was vervangen voor het woord offerte. Brrr! Zo verkoop je niet. Offertes horen er niet uit te zien als rekening! Ze horen eruit te zien als offerte. Logisch toch! Een offerte presenteert hetgeen de klant gaat kopen. Liefst met foto’s. Liefst met klantgerichte voordelen die aansluiten bij de behoefte van de klant. Liefst duidelijk: Wat krijg ik. Wat houdt het precies in. Wat moet ik van tevoren doen of erna. Welke garantie krijg ik. Hoe snel kan het geleverd/geïnstalleerd worden. Wat kost het en dan liefst verkleint (per [...]

607, 2025

Zo maak je een (verkoop) brochure!

Als je een brochure maakt, geldt de aanpak die ik beschreef in de vorige tip over presentaties ook. Beperk je tot drie hoofdzinnen! Toen een reclamebureau een keer een brochure voor mij maakte, had ik toch een beetje twijfels en besprak het voorstel met een externe deskundige. Zijn feedback was “Waarom verstop jij je kernboodschap achter al die (dure) foto’s?” De brochure zag er prachtig uit. Fraaie foto’s, een genot om naar te kijken. Maar die foto’s leidden je eerder van de boodschap af dan dat ze de boodschap versterkten. Hoeveel tijd denk je dat de klant een brochure geeft? Enkele tellen? Een seconde of dertig? Denk eerder de eerste dan de laatste aanname. Realiseer je dat we een [...]

2906, 2025

Zo maak je een (verkoop) presentatie!

Als je een presentatie moet maken is het belangrijkste om te bepalen wat jouw kernboodschap is. Hoe bepaal je die? Stel je voor, de persoon voor wie je de presentatie gemaakt hebt, komt ’s avonds thuis en de partner vraagt waarover de presentatie ging, zal de persoon in ongeveer drie zinnen jouw presentatie samenvatten. Wat wil je dat die persoon dan zegt? Als jij wil bepalen welke drie zinnen dat zijn, zal jij je qua inhoud daar dus op moeten focussen. Laat zoveel mogelijk afleiding weg, maar focus je op die drie hoofdzaken/hoofdzinnen. Licht ze toe, verrijk ze, laat bijbehorende afbeeldingen of grafieken zien, maak zo de drie hoofdzinnen zichtbaar en duidelijk. Natuurlijk heb je ook een introductie en [...]

2206, 2025

Afscheid van een klant nemen!

In mijn vorige post nam ikzelf afscheid van een slecht betalende klant. Dat afscheid was geen bewust afscheid waarin ik aangaf niet meer voor de klant te willen werken en of de klant verwijten voor zijn voeten te gooien. Wat bereik je met die flauwekul. Gewoon niet meer bellen en mailen is voldoende om het contact te verbreken. Reageer je niet af, zonde van je energie en het kan boemerangen! Helaas neemt soms een klant afscheid van jou omdat hij of zij voor de concurrent kiest. Als deze beslissing gemaakt is accepteer en respecteer die keuze van de klant dan. Het voorkomen had je immers al veel eerder moeten regelen, is dit keer niet gelukt! In dit geval is [...]

1506, 2025

Verkopen is geen bedelen!

Jij bent geen bedelaar! Wat jij doet is jouw product of dienst verkopen, waarbij de klant een aanzienlijke waarde krijgt en daarvoor graag betaalt. Het is dus belangrijk dat jij je dus als een professionele verkoper gedraagt en niet als bedelaar. Wees dus klantgericht, maar niet onderdanig. Wees beleefd, maar niet kruiperig. Houd je aan je afspraken, maar vraag de klant ook om zich aan de afspraken te houden. Als de klant te laat betaalt, bel persoonlijk en bespreek het betalingsgedrag. Leverde jij te laat? Of te weinig? Zo nee, dan moet de klant gewoon op tijd betalen. Heb een keer meegemaakt dat de klant behoorlijk te laat was met betalen. Toen ik hem belde bleek hij op vakantie [...]

806, 2025

Vraag de klant of hij/zij wel bij jouw bedrijf past.

Als je als accountmanager naar een klant gaat, zorg ervoor dat je passend gekleed bent. Je zorgt ervoor dat je goed voorbereid bent en op tijd op je afspraak verschijnt. Je voert een klantgericht gesprek, waarbij jij je vooral aanpast aan de klant. De klant is immers koning. Na de inventarisatie bij een klant presenteer je de oplossing die jij kan bieden, met een concreet voorstel, met de bijbehorende voordelen en de prijs (Sandwich) en vraagt dan om een akkoord en wacht op een ja. Als je niet direct een voorstel kan presteren is het handig om na je de presentatie van jouw bedrijf aan de klant te vragen in hoeverre zijn of haar bedrijf past bij jouw bedrijf [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant