Verkooptips

Verkooptips2025-08-31T11:17:36+00:00

ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland!  Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

610, 2020

Corona biedt ook kansen!

Toen mijn vrouw en ik op een terrasje voor het station in Den Bosch zaten, bracht de serveerster de gevraagde bestelling. En ook een klein formuliertje dat wij vanwege corona moesten invullen, zodat zij ons konden informeren bij een constatering van besmetting. Ze voegde eraan toe dat het verplicht was maar dat ze er wel volledig achter stond. Ze wond zich terecht nogal op van een horecabedrijf die haar gemaild na haar bezoek. “Die maken misbruik van de situatie! Schandalig”, vond zij! En ja, onethisch en zelfs strafbaar! Toch ligt er wel een kans! Maak er een leuk formuliertje van en bied mij de mogelijkheid een vinkje in een vakje te zetten waarmee ik toestemming geef mij aanbiedingen te [...]

410, 2020

Wees aardig en respectvol voor elke klant!

Deze tip werkt goed voor je omzet op lange termijn, maar ook vooral voor je zelfrespect! Sommige verkopers zijn zo arrogant en denken dat zij in staat zijn een klant echt van tevoren in te schatten. Dom, dom, dom! We genieten dan ook van het verhaal van de verkoper die een eenvoudige geklede man niet serieus nam terwijl deze man miljonair bleek te zijn en dus ergens anders kocht en daarmee de domme verkoper zijn provisie misliep. Dit verhaal lijkt op de sprookjes van vroeger waarin het goede wordt beloond en het slechte bestraft wordt. Heerlijk rechtvaardig! 2,7% van de huishoudens is miljonair, dus de kans dat je met een normaal of heel arm iemand te maken krijgt is [...]

2709, 2020

Groundhog Day is leerzaam!

In deze komisch film speelt Bill Murray de rol van Phil Conners, een cynische weerman die voor de zoveelste keer verslag moet doen van ’t jaarlijkse Groundhog Day Festival. Maar dan blijkt dat hij telkens dezelfde dag beleeft, waarin van ’s ochtends tot ’s avonds steeds hetzelfde gebeurt. Dat biedt hem wel de mogelijkheid steeds iets anders te proberen en uiteindelijk te ontdekken hoe hij Rita Hanson (Andie MacDowell) aan de haak moet slaan. Als verkoper zit je feitelijk ook in zo’n rol. Steeds een afspraak maken met een klant, deze voorbereiden, het gesprek voeren en succesvol zijn of juist niet. Als het niet lukt, helaas Pindakaas! Maar het geeft niet, want je krijgt net als Phill weer een [...]

2009, 2020

Afwijzingsangst bij Afsluiten!

Angst is zinvol! Het voorkomt gevaren! Hoogtevrees is prima; als je valt doe je je pijn of erger. Angst voor een beer in de natuur? Logisch, dat beest kan hartstikke hard bijten! Niet fijn! Maar bekijk het wel realistisch! In Nederland is de kans dat je een beer tegenkomt nihil. Pas wel op in de Alpen of Pyreneeën. Neem een bel mee! 80% van de verkopers sluiten niet af! Vaak vanwege afwijzingsangst! Ook een zinvolle angst, want afgewezen worden is niet fijn. Deze is ontstaan in de oertijd toen wij nog in groepen leefden. Afgewezen worden stond gelijk aan levensgevaar; ik word uitgestoten en alleen kan ik niet overleven. De oertijd is echt voorbij! Hoe moet met de afwijzingsangst [...]

1309, 2020

Complimenten betoveren!

Goed gedaan! Geweldig! Knap! Je hebt het uitstekend volbracht. Dat nieuwe pak staat je goed! Zo’n compliment is toch heerlijk om te krijgen? Bedank de persoon dus die jou een compliment geeft dus en probeer het compliment voor al niet te relativeren. (Bijvoorbeeld niet “Dat had iedereen toch gekund!”) Geef zelf ook vaker complimenten. Ze kosten niets en kunnen mensen positief betoveren! Geslaagde verbouwing van uw pand! Leuk idee! Slim bedacht! Natuurlijk geef je alleen gemeende complimenten. Wil je eens het betoverend effect van een persoonlijk compliment zien? Bij een op straat uitgevoerd experiment liet een team een foto nemen van iemand terwijl die ook gefilmd werd. Tegen die persoon werd gezegd dat ze foto’s van iets moois moesten [...]

609, 2020

Is de klant nog koning?

Meestal word ik in een winkel uitstekend geholpen. Maar het gebeurt ook wel dat ik me in een winkel niet welkom voel, omdat ze mij als klant geen enkele aandacht geven. Soms irriteer ik me aan het niveau van de verkoper die nog minder verstand van de producten heeft dan ik. En heel zelden word ik als klant onbeschoft behandeld. Er bestaan dus hele slechte verkopers! Maar hoe zit het met de andere kant van de medaille? Als we naar de klant gaan kijken, in hoeverre gedraagt deze zich nog koninklijk? Laatst was ik in een winkel waar een vrouw luid een telefoongesprek via de luidspreker voerde terwijl de verkoper de gekochte spullen inpakte. De verkoper deed tactvol net [...]

3008, 2020

De rekensom iets uitgebreider

In mijn vorige blog stelde ik dat het geven van korting niet handig en het berekenen van toeslagen wel slim is. Klopt helemaal! Wat wel belangrijk kan zijn is dat je in je prijsberekening rekening houdt met je vaste en variabele kosten. Je vaste kosten verdeel je over je afzet die je verwacht. Dus stel je verwacht per jaar 600 uur te verkopen en je vaste kosten zijn 6.000 euro dan kan je per uur dus 10 euro berekenen als bijdrage aan de vaste kosten. Verkoop je een jaar slechts 300 uur, krijg je 3.000 te weinig binnen voor je vaste kosten, dus gaat dat ten koste van de winst! Dat doet pijn! Maar verkoop je 1.200 uur dan [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant