Verkooptips

Verkooptips2025-03-04T08:48:23+00:00

ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

2001, 2019

Je mist iets pas als je het niet hebt!

Afgelopen donderdag meldde mijn auto dat er een probleem met de stroomvoorziening was. Ben Citroënfan, maar neem de computermeldingen van mijn auto niet altijd serieus. Nu nam de auto mij dit keer niet in de maling en liet het ene na het andere systeem uitvallen. Het begon met de stuurbekrachtiging en het eindigde vlak bij mij thuis met de verlichting. Dat kleine stukje rijden zonder stuur- en rembekrachtiging, maakte me wel duidelijk hoe heerlijk die twee uitvindingen het autorijden maken. En dat ik niet graag meer zonder zou rijden! Gek want al die tijd ervoor denk je er niet aan. Je mist iets pas, als je het niet hebt. En pas als je het mist of denkt te gaan missen [...]

1301, 2019

De vraag om korting is een koopsignaal!

Wanneer zeg je tegen een verkoper dat iets te duur is of boven jouw budget? Wanneer vraag je om korting? Wanneer bied jij een lager bedrag dan de verkoper vraagt? Dat doe je alleen maar als je het betreffende product of dienst echt wil hebben! Je gaat niet omdat je verveelt op bezoek bij een winkel of autodealer om daar uitgebreid te vertellen dat je iets te duur vindt. Zonde van je tijd. Dit doe je echt alleen als je het betreffende product of dienst echt wil hebben! Dus wees blij als een klant afdingt, korting wil of zegt dat de prijs te hoog is. Je weet nu dat de klant jouw product of dienst wil hebben. Ontspan [...]

601, 2019

Goede voornemens!

Goede voornemens! Maarten van Rossem vindt het vieren van oudjaar maar flauwekul en het juist op die dag maken van goede voornemens helemaal onzin. Dat kan toch iedere dag, stelde hij in een interview. Met het tweede ben ik het wel eens! Goede voornemens kan je echt elke dag maken. Als je concludeert dat je iets beter anders had kunnen doen, neem je dan voor dat in de toekomst op die andere manier te blijven doen. Je hoeft niet te wachten tot oudjaar. Maak dat voornemen ook vooral bij acties die je wel bevallen! Zo heb ik vorig jaar de minivakantie ontdekt. Na dat ik ergens in Nederland een zakelijke afspraak had, besteedde ik een paar keer de middag aan [...]

3012, 2018

Ben je tevreden over je omzet van 2018?

Ben je tevreden over je omzet van 2018? Of had het wel wat meer mogen zijn? Ligt dat dan aan je ACTIVITEIT of aan de KWALITEIT van je verkoopinspanningen? En wil je dat in 2019 anders zien? Evalueer eens wat er in het afgelopen jaar beter had kunnen gaan. Dan weet je wat je komend jaar anders moet doen! Evalueer niet met een lang verhaal. Evalueer in cijfers. Vul het schema van de foto van deze post in, dan weet wat je moet veranderen. Ben je ontevreden over de uitkomsten en je wilt hulp om de aantallen of de scores omhoog te krijgen? Of ben je tevreden, maar wil je meer? Neem dan contact met me op.  Succes met het [...]

1612, 2018

Laat je niet betalen in complimenten en beloftes!

Sommige beroepen krijgen merkwaardige voorstellen. Bijvoorbeeld een beroepsfotograaf die het aanbod krijgt om gratis een evenement te fotograferen en dan blij mag zijn om zijn of haar naam daaraan te verbinden. Ook bij mij proberen ze deze rare inkooptechniek uit. Een prospect vroeg me of tijdens het verkoopgesprek ik niet maandelijks zo’n verkoopgesprek bij hem kon voeren. “Een coachingsgesprek tegen een afgesproken fee?”, vroeg ik. Nee, deze man vond het wel fijn om gratis en voor niks maandelijks te sparren. Om de poging op zich hoef je niet boos te worden. Ze spreken immers uit dat ze je graag willen hebben! Alleen zijn jullie het niet eens over de prijs! Bij zo’n verzoek kan je het beste vriendelijk bedanken [...]

912, 2018

Een fout waar ik flink van bloosde!

Een van de grootste voordelen van standaardiseren is dat de kans op fouten kleiner is. Dat merkte ik bij mijn offertes, omdat ik die dus niet standaard wil hebben en compleet aanpas aan de klant. Nou, probeerde compleet aan te passen. Zoals altijd is haastige spoed zelden goed en zo stuurde ik laatst een offerte met enkele echt domme fouten er in weg naar een prospect. Die wees mij daar ook op, overigens op een heel sympathieke manier. Nu ben je geneigd om in eerste instantie de drukte de schuld te geven, maar ik weet dat die drukte een makkelijke smoes is. Het is de haast die niet goed is. Om dit soort blunders in de toekomst te voorkomen heb [...]

212, 2018

Welke fout maakte je deze week?

Ik las eens over een directeur die regelmatig aan personeelsleden vroeg: “En, heb jij vandaag al een fout gemaakt?”. De personeelsleden die altijd nee zeiden, ontsloeg hij! Of dit verhaal waar is, betwijfel ik sterk! Maar de gedachtegang “Iemand die nooit fouten maakt doet dus waarschijnlijk ook niks” spreekt me wel aan. Kortom, fouten maken is niet erg, is menselijk en komt omdat je dingen doet! Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je op elke fout trots moet zijn. Integendeel, je moet nadenken hoe je die fout hebt kunnen maken en hoe je in de toekomst kan voorkomen dat je fout opnieuw maakt. Het aardige van fouten maken is dat klanten die je best willen vergeten en het jou een [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant