ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland! Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Wat is het doel van jouw functie?
Deze ogenschijnlijke simpele vraag is echt niet zo simpel te beantwoorden! Als ik deze vraag aan iemand stelde, viel erna vaak een lange stilte en zag ik de persoon fronsen. Oeps, even nadenken dus. Het viel me ook op dat mensen makkelijker benoemen wat ze doen dan wat het doel daarvan is. Maar als je afvraagt waarom je een bepaalde activiteit doet binnen je functie, komt het doel boven water. Als het goed is althans! Als dat niet zo is, heb je helemaal een uitdaging. Daarop kom ik in een komende post op terug! De meeste functies kennen meerdere doelstellingen. Handig is dan om het hoofddoel en de subdoelstellingen te benoemen. Klinkt makkelijk, totdat je aan de vertrouwde SMART-theorie denkt. [...]
Eerlijkheid is verkoopregel 1 !
Op mijn vorige post werd gereageerd met maar liefst drie nogal stellige stellingen: Klanten worden van alles wijs gemaakt. Na de aankoop komen de mensen er achter dat ze gewoon zijn bedrogen. Wist je dat 85% van ontevreden klanten veroorzaakt wordt omdat de beloftes van verkopers niet kloppen? Zijn deze stellingen juist? In mijn ogen absoluut niet! Er lopen gelukkig veel slimme, sympathieke en deskundige verkopers rond die zich heel goed realiseren dat een lange klantrelatie veel meer waard is dan een eenmalig order. Bovendien weten ze ook dat negatieve reacties op social media niet erg fijn zijn. Ik leer verkopers ook altijd: wees eerlijk als de klant niets aan je product/dienst heeft, je wint daardoor wellicht dan een ambassadeur [...]
Je mist iets pas als je het niet hebt!
Afgelopen donderdag meldde mijn auto dat er een probleem met de stroomvoorziening was. Ben Citroënfan, maar neem de computermeldingen van mijn auto niet altijd serieus. Nu nam de auto mij dit keer niet in de maling en liet het ene na het andere systeem uitvallen. Het begon met de stuurbekrachtiging en het eindigde vlak bij mij thuis met de verlichting. Dat kleine stukje rijden zonder stuur- en rembekrachtiging, maakte me wel duidelijk hoe heerlijk die twee uitvindingen het autorijden maken. En dat ik niet graag meer zonder zou rijden! Gek want al die tijd ervoor denk je er niet aan. Je mist iets pas, als je het niet hebt. En pas als je het mist of denkt te gaan missen [...]
De vraag om korting is een koopsignaal!
Wanneer zeg je tegen een verkoper dat iets te duur is of boven jouw budget? Wanneer vraag je om korting? Wanneer bied jij een lager bedrag dan de verkoper vraagt? Dat doe je alleen maar als je het betreffende product of dienst echt wil hebben! Je gaat niet omdat je verveelt op bezoek bij een winkel of autodealer om daar uitgebreid te vertellen dat je iets te duur vindt. Zonde van je tijd. Dit doe je echt alleen als je het betreffende product of dienst echt wil hebben! Dus wees blij als een klant afdingt, korting wil of zegt dat de prijs te hoog is. Je weet nu dat de klant jouw product of dienst wil hebben. Ontspan [...]
Goede voornemens! 
Goede voornemens! Maarten van Rossem vindt het vieren van oudjaar maar flauwekul en het juist op die dag maken van goede voornemens helemaal onzin. Dat kan toch iedere dag, stelde hij in een interview. Met het tweede ben ik het wel eens! Goede voornemens kan je echt elke dag maken. Als je concludeert dat je iets beter anders had kunnen doen, neem je dan voor dat in de toekomst op die andere manier te blijven doen. Je hoeft niet te wachten tot oudjaar. Maak dat voornemen ook vooral bij acties die je wel bevallen! Zo heb ik vorig jaar de minivakantie ontdekt. Na dat ik ergens in Nederland een zakelijke afspraak had, besteedde ik een paar keer de middag aan [...]
Ben je tevreden over je omzet van 2018?
Ben je tevreden over je omzet van 2018? Of had het wel wat meer mogen zijn? Ligt dat dan aan je ACTIVITEIT of aan de KWALITEIT van je verkoopinspanningen? En wil je dat in 2019 anders zien? Evalueer eens wat er in het afgelopen jaar beter had kunnen gaan. Dan weet je wat je komend jaar anders moet doen! Evalueer niet met een lang verhaal. Evalueer in cijfers. Vul het schema van de foto van deze post in, dan weet wat je moet veranderen. Ben je ontevreden over de uitkomsten en je wilt hulp om de aantallen of de scores omhoog te krijgen? Of ben je tevreden, maar wil je meer? Neem dan contact met me op. Succes met het [...]
Laat je niet betalen in complimenten en beloftes!
Sommige beroepen krijgen merkwaardige voorstellen. Bijvoorbeeld een beroepsfotograaf die het aanbod krijgt om gratis een evenement te fotograferen en dan blij mag zijn om zijn of haar naam daaraan te verbinden. Ook bij mij proberen ze deze rare inkooptechniek uit. Een prospect vroeg me of tijdens het verkoopgesprek ik niet maandelijks zo’n verkoopgesprek bij hem kon voeren. “Een coachingsgesprek tegen een afgesproken fee?”, vroeg ik. Nee, deze man vond het wel fijn om gratis en voor niks maandelijks te sparren. Om de poging op zich hoef je niet boos te worden. Ze spreken immers uit dat ze je graag willen hebben! Alleen zijn jullie het niet eens over de prijs! Bij zo’n verzoek kan je het beste vriendelijk bedanken [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?
 
			
					






