ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland! Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Een goed plan is een half A4-tje!
Plannen schrijven heb ik geleerd van Ko. Deze manager was als zijn naam, eerlijk, duidelijk, recht voor zijn raap en doe maar gewoon. Geweldige man! Hij omschreef een goed plan als een half A4’tje met vijf kopjes. ‘Hoe is het’, ‘Wat ga ik veranderen’, ‘Wat levert dat op’, ‘Wat kost het’ en ‘Wat zijn de risico’s’. Hij voegde hij er altijd grijnzend aan toe,“ En zo geschreven dat ook mijn vrouw Annie het snapt!” Even voor alle duidelijkheid, hij bedoelde dat het compleet en duidelijk moest zijn om omdat zijn vrouw niet binnen het bedrijf werkte en dus geen voorinformatie had. Ko keek op tegen zijn vrouw! Hij stuurde zijn team door af te spreken welke cijfers leidend zouden [...]
Vergeet je zelf! Geef de klant aandacht!
In een verkoopgesprek is de gespreksverhouding een belangrijk punt. Je kan er beter voor zorgen dat de klant 70% aan het woord is geweest, want dat ervaart de klant als prettig. Aandacht krijgen is immers fijn. De verklaring waarom we aandacht fijn vinden, is terug te vinden in de oudheid. Als je aandacht krijgt, voel je je zeker van je plek in de groep en ben je minder bang uitgestoten te worden. Onze verre neven Chimpansees geven elkaar aandacht door elkaar vlooien en de Bonobo’s hebben doorlopend seks met elkaar. Omdat jouw klanten geen vlooien hebben en seks niet echt zakelijk handig is, kan jij jouw klanten het beste aandacht geven door naar hen te luisteren. Dus als een [...]
Behandel iedereen met respect!
Dus niet alleen je klanten, maar iedereen. Deze tip geldt ook niet alleen voor verkopers, maar ook voor iedereen!Respect geldt op de openbare weg. Hoe vaak word je bijna van de weg gedrukt door auto’s of busjes, zelfs die met reclame! Hoe kunnen ze op zo’n manier antireclame voor het bedrijf maken die ze vertegenwoordigen?Respect betekent op tijd komen of, als er echt een onverwacht lange file staat, een telefoontje dat je helaas iets later komt.Respect betekent gepast gekleed zijn voor de gelegenheid. Liever overdressed, dan underdressed!Respect betekent vriendelijk en beleefd zijn naar alle medewerkers. Denk maar aan Mark Rutte die zijn troep zelf opruimde en dat niet aan de schoonmakers overliet. Of het nu gespeeld was of niet, hij [...]
Keuzetechniek! “Papa, mag ik één of twee koekjes?”
Keuzetechniek! “Papa, mag ik één of twee koekjes?”, vroeg mijn dochter vlak voor het eten. Prima vraag vanuit haar perspectief. Ik had de neiging om twee te zeggen of tenminste uit een van de twee antwoorden te kiezen. Ik merkte ook dat het me moeite kostte om te zeggen dat ze helemaal geen koekje mocht omdat we bijna gingen eten. Toch grappig om te zien dat een kind van nature weet hoe ze handig dingen moet vragen. Bij het maken van afspraken gebruik ik ook een sturende keuzetechniek voor de bepaling van de datum: Als je een persoon een keuze geeft tussen een eerste optie of een tweede, wordt er vaker gekozen voor de tweede. Als je een persoon een [...]
Verkoop alleen aan mensen die willen kopen!
Ken je die verkopers die zeggen alles aan iedereen te kunnen verkopen? Die kennelijk zo gebekt zijn dat ze mensen zouden kunnen bewegen zaken te kopen die ze niet nodig hebben of niet willen hebben. Dat je die uitspraak met een korreltje zout moet nemen, lijkt me duidelijk. Maar zelfs als je het zou kunnen, zijn er vijf redenen om dat niet te doen. Ten eerste, de klanten krijgen later spijt en je creëert dus een groep (terecht) klagende klanten. Ten tweede, je krijgt negatief commentaar op social media en deze zal je jaren achtervolgen. Ten derde, je mist vast de helft van je omzet. Klanten die reclame voor je maken zorgen dat je eenvoudig nieuwe klanten werft. En ontevreden [...]
Wat je kan leren van het trainerssyndroom!
Ken je zo’n trainer? Een trainer die zichzelf zo geweldig vindt. Die nooit aan zich- of haarzelf twijfelt en denkt de wijsheid in pacht te hebben. Die een hekel heeft aan feedback of tips dat het slimmer kan? Irritante lui, hè. Dit trainerssyndroom ontstaat als je als trainer de complimenten die je ontvangt vertaalt naar een gevoel enorm goed te zijn. In ieder geval veel beter dan de mensen die je traint. Complimentjes als “Wat doe jij dat makkelijk!”, “Het kost jou geen enkele moeite!” of “Zoals sterk als het uit jou mond klinkt!”. Een trainer die wel reflecteert, weet dat hij/zij het inderdaad wel vaak beter doet dan de trainees, maar ook dat dat komt omdat je als [...]
Hoe check je of jouw tekst klantgericht is?
Of je nu een brief of een tekst voor je nieuwe website schrijft, je wilt graag dat deze klantgericht is. Een eenvoudige check kun je met de arceerfunctie van Word of als de tekst op papier staat, met echte arceerstiften uitvoeren. Een voorbeeldtekst die ik van een website gekopieerd heb: “Onze glasservice is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar voor reparatie van een kapotte ruit. Wij kennen de regio als geen ander, leveren de beste service tegen een zeer scherpe prijs.” In deze tekst lees ik veel zaken die ik als klant aantrekkelijk vind, maar de tekst is niet klantgericht maar organisatiegericht. Dat kan je eenvoudig zichtbaar maken door de tekst in Word te plakken en [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?
 
			
					






