ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland! Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Gesprek met meerdere personen? Pas op met de aandachtsverdeling!
Tijdens een rollenspel waarin de adviseur mijn vrouw (door trainingsacteur gespeelde vrouw) en mij moest adviseren, richtte hij zich vooral op mijn vrouw. Nu kon ik dat aan de ene kant wel begrijpen; ze is immers een stuk knapper en liever dan ik. Maar na verloop van tijd begon ik me behoorlijk te vervelen. De adviseur stelde een reeks vragen aan mijn vrouw en informeerde dan bij mij of bij mij hetzelfde speelde. Waarom ik dan vriendelijk ja zei. Dit herhaalde zich een paar keer en toe ging ik uit pure verveling maar Wordfeud spelen. Dat laatste tot grote ergernis van de adviseur. In de nabespreking viel hij mij ook aan daarover. “Dat kan je als klant toch niet [...]
Gesloten vragen creëeren een gesloten klant!
Tijdens een verkoopgesprek waarbij ik mee was als coach, hoorde ik de verkoper een stuk of elf gesloten vragen achter elkaar aan de van nature vriendelijke klant stellen. Daarmee veranderde de verkoper deze vriendelijke open man heel efficiënt in een gesloten persoon die alleen maar kortaf antwoord gaf. Ja of nee zeggen, duurt immers niet zo lang! En na zo’n ja of nee, moest de verkoper weer een nieuwe vraag bedenken. Ik zag hem steeds wanhopiger worden en hielp hem maar door aan de klant te vragen of hij iets over zijn bedrijf wilde vertellen. Dit deed de klant graag, enthousiast en zelfs uitgebreid. Ook wel logisch nadat hij zolang alleen maar ja en nee had mogen antwoorden. Hierna [...]
“Mogen we u nog e-mailen?
De afgelopen weken heb ik veel van dit soort mailtjes in mijn mailbox gekregen. Goed bedoelde of vanuit angst ingegeven pogingen om aan de nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te voldoen. Om meerdere redenen een beetje dom. Ten eerste, omdat “mogen mailen” niets met deze AVG te maken heeft. AVG gaat over verzamelen en opslag van gegevens en niet over het ongevraagd e-mailen. Door deze mail te sturen laat je als organisatie zien dat je het niet helemaal begrepen hebt. Maar nog dommer is het omdat je met deze actie waarschijnlijk je mailbestand terugbrengt tot een kwart. Of zelfs nog minder En dat daarmee dus je toekomstige verkoopkansen voor een groot gedeelte verknald hebt. Even voor alle duidelijkheid: als een [...]
“Pak een klacht meteen op!” of nog mooier “Voorkom klagen of klachten!”
Als reactie op mijn post “Een lead wacht niet” kreeg ik van Hans Kruiper de aanvullende tip dat het ‘niet laten wachten’ ook voor klachten geldt! “Als er een klacht binnen komt, pak deze dan meteen op. Geef rust en vertrouwen bij de klant.”, zo stelde Hans terecht. Iets menselijks is dat wij liever leuke zaken als eerste oppakken en de minder aardige karweitjes naar achter schuiven. En daarmee zijn wij geneigd klachten even te laten liggen. Dat is niet slim, want dan geven we de klager langer de tijd om over de klacht na te denken en zich erover op te winden. Pak een klacht dus als eerste op! Nog mooier, voorkom klagen! Zorg ervoor dat jouw klant [...]
Een LEAD wacht NIET!
Als je een aanvraag via je website krijgt is slim om direct te reageren. Hoe slim? Dat kan je eenvoudig meten. Maak 3 groepen Leads. Bel de eerste groep binnen 5 minuten en meet je resultaat. Bel de tweede groep na een uur en meet je resultaat en bel de derde groep na 5 uur en meer weer! Je zal zien dat het resultaat gigantisch afneemt. In een test die ik uitvoerde daalde het verkoopresultaat van 65% naar 15%! Oftewel 77% minder! Oftewel je LEAD wordt 4 x zo duur! Oftewel je mist ¾ van je potentiële klanten! Dus is mijn advies: laat die test maar liever zitten, want die kost je veel geld! Bel een lead binnen 5 minuten! [...]
Hoe schrijf je een communicatieplan?
De onderstaande afbeelding geeft weer hoe communicatie verloopt en geeft je dus ook alle ingrediënten voor een goed communicatieplan! Maak een hoofdstukje Zender. Dat ben jij of jouw bedrijf. Wie wil je je zijn, wat wil je dat iemand over jouw bedrijf weet of zegt. Schrijf dat zo concreet mogelijk op. Schrijf dan je hoofdstuk over de Ontvanger. Wie is en waar zit doelgroep? Wat interesseert die doelgroep? Wat wil die doelgroep? Etc, etc. Besteed daarna veel tijd aan het omschrijven van het Doel van je communicatie. Als het doel helder hebt, volgen veel andere keuzes daar logisch uit. Splits het doel in drie delen: wat wil ik dat de doelgroep weet (kennis), wat wil ik dat de doelgroep vindt/voelt [...]
Wat kan je leren van vroeger?
Als je vroeger een brief wilde sturen, dan was je toch wel even bezig. Je ganzenveer slijpen, stuk geschept papier pakken. Diep nadenken over hetgeen je ging schrijven. Een brief werd immers als een visitekaartje gezien. Zaken als doorkrassen en verbeteringen, inktvlekken, taal- en stijlfouten mocht je vroeger echt niet maken. En als het je keurig gelukt was, eindigde je je brief met een zwierige handtekening en fraai lakzegel. Schitterend! Maar erg tijdrovend! Het is nu anders en eenvoudiger. De computer corrigeert de meeste foutjes en je kan die eenvoudig verwijderen. Geen lakzegel moeizaam aanbrengen, maar simpel op de knop ‘Verzenden’ of ‘Plaatsen’ drukken. Het kan tegenwoordig dus razend snel, maar helaas besteden de hedendaagse zenders de bespaarde tijd [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?
 
			
					






