Verkooptips

Verkooptips2025-03-04T08:48:23+00:00

ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

1707, 2022

Non-verbale communicatie? Let op tijdens je vakantie!

Net als met taal moet je voorzichtig zijn met gebaren als je in een ander land bent of met iemand van een andere cultuur communiceert. Als je moet overschakelen naar Engels, Duits of Frans, ben je natuurlijk automatisch alert op je woorden. Hoewel, een foutje weer zo gemaakt is! Maar ook met gebaren kan je dus fouten maken. Een duimpje omhoog, betekent “prima”. Dus als je dat gebaar maakt als bediening vraagt of het eten smaakte, is dit een keurig reactie. In landen rond de middellandse zee betekent het “rot op” en in Azië hetzelfde als onze middelvinger. Niet echt een charmante reactie op de vraag of het eten smaakt. Een rondje met je duim en wijsvinger betekent “ok” [...]

1007, 2022

Non-verbale communicatie, voordelen voor verkopers!

Zoals mijn vorige post stelde, de primitievere non-verbale communicatie is directer en eerder dan de uitgesproken communicatie. Welke zes voordelen biedt het goed waarnemen van de non-verbale communicatie van je klant: Je ziet komende bezwaren aankomen en dus kan je ze voorkomen of soepel passeren. Je ziet reactie van de klant op de voor de klant belangrijkste voordelen en kan daar langer bij stil staan. Door het opletten op de non-verbale communicatie zal je automatisch ook beter luisteren en de klant zal je aandacht voelen en waarderen. Je komt meer empathisch over. De klant krijg het gevoel begrepen te worden. “Deze verkoper heeft genoeg aan een half woord!”. Je ziet of je klant in zijn of haar hoofd de [...]

307, 2022

Non verbale communicatie, directer en eerder!

Een hond spreekt geen woorden uit! Niet omdat de hond geen woordenschat heeft, want die heeft de hond wel. Woorden herkennen kunnen ze prima. Lig, zit, plaats, blijf en uit. De hond herkent ze uitstekend, al kan een teckel weer net doen van niet! Maar omdat de hond ze niet uit kan spreken, gebruikt het beestje zelf non-verbale communicatie om iets duidelijk te maken. Een kat trouwens ook, alleen denk ik wel eens dat die niet doorheeft dat ik geen kattentaal spreek, want ze kan ook hele verhalen miauwen! Overeenkomstig bij de dieren is dat als ik niet reageer, zij de communicatie beginnen aan te zetten! Overdreven duidelijk en extra benadrukt. Met desnoods geluid! Een mens maakt ook gebruik [...]

2606, 2022

Je handen laten spreken!

In onze communicatie laten we vaak onze handen meespreken, dus ook in een verkoopgesprek. Los van de gebarentaal die doven en slechthorenden gebruiken, zijn de gebaren die mensen maken die wel kunnen horen in vier typen te verdelen: Emblemen, bijvoorbeeld je duim omhoog. Let op, de betekenis kan per cultuur verschillen. Wees er dus voorzichtig mee als je in een ander land bent of klanten uit een ander land ontvangt! Gesticulatie, gebaren die helpen om je gedachten te vertegenwoordigen, bijvoorbeeld meetellen op je vingers. Gespreks-regelgebaren, zoals knikken of met je hand een stopgebaar maken om de ander te laten zwijgen, iemand tot snelheid manen, etc. Technische gebaren, bijvoorbeeld gebruikt door brandweer en het leger. Gebaren maken jouw gesprek leuker [...]

1906, 2022

Hoe doe ik dat zonder huichelen?

Op mijn post met de stelling “Lach om de grapjes van je klant” reageerden een paar mensen met de boodschap dat zij niet wilden huichelen. Begrijpelijk! Regel 1 van verkopen is immers niet voor niets Eerlijkheid. Maar kan je dan niet lachen om de grapjes van je klant zonder te huichelen? Natuurlijk wel! Het begint al met oprecht en aandachtig luisteren. Wie is je klant en wat is zijn of haar verhaal. Door te luisteren en vooral je eigen gepraat en grapjes achterwege te laren, geef je de klant volop ruimte in het gesprek. Met goede open vragen help je de klant erbij. Niet altijd, maar vaak zal een persoon best een keer iets leuks zeggen en waarschijnlijk moet [...]

1206, 2022

Waarom is lachen een smeermiddel in onze communicatie?

Lachen is in de loop van de evolutie ontstaan en de oervorm is nog steeds te horen bij chimpansees. Als chimpansees spelen maken ze met open mond ritmische geluiden als ze in- en uitademen. Het geluid is bedoeld om duidelijk te maken dat het om spel gaat! Een chimpansee die achtervolgd wordt door een leeuw, laat heel andere geluiden horen! De menselijke lach is ontstaan uit de geluiden die de aapjes maken tijdens spel, bij het stoeien en achtervolgen. De meeste mensen maken alleen lachend geluid als ze uitademen. Maar ik ken uitzonderingen! Humor en lachen maakt een gesprek dus meer ontspannen. Je kan er een verkoopgesprek mee verluchtigen en minder zwaar maken. Mensen houden niet zo van zware [...]

506, 2022

Lach om grapjes van je klant!

Lach om grapjes van je klant! Lachen en humor zeggen wat over status en macht! De baas maakt grapjes, de ondergeschikten lachen erom. Kortom, je geeft jouw klant dus een belangrijke positie door om zijn grapjes (hoe flauw ook) te lachen. Als beloning krijg je zijn/haar waardering, aandacht en klandizie ervoor terug. De Amerikaanse neurowetenschapper en psycholoog Robert Provine heeft de lach bestudeerd. Hij constateerde uit zijn observaties dat hoe hoger iemands status is, hoe meer grapjes die persoon maakt. Een studie op de Florida State University toonde aan dat de deelnemers lachten om een flauwe grap als ze dachten dat die grap gemaakt was door hun aankomend manager. In tegenstelling tot de deelnemers die dachten dat grap door een [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant