Verkooptips

Verkooptips2025-03-04T08:48:23+00:00

ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

803, 2020

Autoriteit

Autoriteit is zeer overtuigend in de verkoop. Wat is autoriteit eigenlijk? Volgens het woordenboek is het (o.a.) iemand met gezag op een bepaald terrein. Gezag is ‘de macht en het recht om mensen te bevelen’. Probeer als verkoper maar eens bevelen te geven! Pikken je klanten het? Als je er even over nadenkt vaak wel. Mits ze voldoende vertrouwen in jouw aanwijzingen en adviezen hebben. Overigens is het raadzaam om het ‘bevelen’ op een vriendelijke manier te doen. Maar realiseer je dat juist jouw kennis en deskundigheid de klant het sterkst overtuigen. Als de klant dan ook nog eens het gevoel krijgt dat jouw aanwijzingen in zijn of haar eigen belang zijn, kan het niet beter. Uniforme kleding kan helpen [...]

103, 2020

Sociale bewijskracht

Overtuigen: Sociale bewijskracht Geen verkoopverhaal is zo overtuigend dan dat van mijn familieleden, buren en vrienden. Als die mij uit persoonlijke ervaring vertellen hoe goed of fijn zij geholpen zijn door een bedrijf, dan sla ik dat op als erg betrouwbare informatie. Zo vormen er zich tientallen lijstjes in mijn hoofd met voorkeursbedrijven en merken. Zo’n lijstje noemen we in de marketing‘evoked set’. Als ik iets ga kopen, dan kies ik vaak automatisch uit de producten, merken en bedrijven uit dat lijstje. Realiseer je dat er ook zwarte lijstjes in je hoofd zitten met producten en merken die en bedrijven waar je zeker niet gaat kopen! Deze noemen we de ‘rejected set’. Vaak ga ik voordat ik overga tot [...]

2302, 2020

Sympathie

Overtuigen: Sympathie Mensen kopen eerder van sympathieke verkopers. Hoe zorg je ervoor dat je sympathiek overkomt? Zie er verzorgd uit! Je toont daarmee respect en verhoogt jouw aantrekkelijkheid! Glimlach en wees enthousiast. Emoties zijn besmettelijk! Handen uit je zakken en niet je armen over elkaar! Laat je gesprekspartner over zichzelf vertellen. Dat vinden mensen fijn! Stel veel vragen in een gesprek en vraag door op de antwoorden. Dan voelen mensen zich serieus genomen! Vermijd stellingen en meningen van jezelf! Toon je gevoel voor humor vooral door te lachen om de grapjes van de klant. Mensen houden van mensen met gevoel voor humor, die communiceren immers makkelijker. Maar pas op door niet steeds zelf grappig te willen zijn. Zou jij [...]

1602, 2020

Wederkerigheid

De wet van de wederkerigheid is simpel: Geef iemand wat en die persoon is geneigd je iets terug te geven. Door iemand iets te geven voelt de ontvanger zich moreel verplicht iets terug te geven. Dat geldt bij grote zaken, een vriend heeft enkele dagen geleden voor ons de elektriciteit in de tuin aangelegd. Logisch dat we hem graag hielpen met zijn verhuizing. Maar zo werkt het ook met kleine zaken. Begroet iemand maar eens vriendelijk of glimlach naar diegene. Het werkt besmettelijk, je krijgt het terug! Laat een klant dus merken dat je de afspraak serieus genomen hebt door deze goed voor te bereiden. Laat dus ook gerust je voorbereiding zien. De klant neemt jou daarna ook serieus [...]

902, 2020

Commitment en consistentie

Verkopen en Commitment en consistentie Commitment betekent sterke betrokkenheid. De betrokkenheid van de klant heb jezelf in hand. Het begint al bij het maken van de afspraak. Zijn jullie het eens over het doel van de afspraak? Heb je inbreng van eventuele gesprekspunten gevraagd? Heb je gevraagd aan de klant om zich voor te bereiden op het gesprek? Heb je gevraagd of het handig is dat er meer medewerkers bij deze afspraak aanwezig zijn? Met elke vraag vergroot je de betrokkenheid van de klant bij de afspraak. En daarmee dus ook het mogelijke succes. In de opening van het gesprek vraag je nogmaals naar zijn of haar doel, vraag je wederom of hij punten in wil brengen en stem [...]

202, 2020

Wil je als verkoper overtuigend zijn?

Wil je als verkoper overtuigend zijn? Wat is overtuigen eigenlijk? Volgens het woordenboek betekent het ‘met argumenten iemand tot andere visies brengen’. Kennelijk hebben nogal wat verkopers het woordenboek gelezen. Ik hoor ze tijdens het verkoopgesprek zo veel mogelijk argumenten afschieten terwijl ze denken dat er dan vast wel eentje raak is. Nou ja, als je dat maar vaak genoeg doet, zal je best wel eens per ongeluk raakschieten. Maar zo moet het dus niet! Achterhaal eerst eens wat de klant zou kunnen overtuigen. Gebruik daarna de juiste argumenten om alleen dat punt (of die punten) te overtuigen bij je klant. En laat de rest van de schitterende overtuigende argumenten van jouw product of dienst achterwege. Die overtuigen niet meer, maar [...]

2601, 2020

Taalfoutjes en hun effect!

Taalfoutjes en hun effect Achter mij in een café hoorde ik een oudere man op een nogal geaffecteerde manier uitgebreid vertellen dat hij zijn abonnement van de krant opgezegd had omdat hij zich iedere morgen zo verschrikkelijk ergerde aan alle taalfouten in de krant! Ik kon het niet laten me ermee te bemoeien en vroeg de man of hij die dagelijkse ergernis eigenlijk niet miste. Dat bleek zeker waar te zijn! Dagelijks weten dat jij het beter weet, is ook fijn. Je ergeren is soms best een lekkere emotie! Geniet dus van elke taalfout die je bij iemand anders ziet. Als je echt een blunder ziet, stuur dan een persoonlijk bericht en plaats het niet openbaar. Zo krijg je [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant