ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Regel 2 in verkoop BEREID je VOOR op een gesprek.
Regel 2 in verkoop BEREID je VOOR op een gesprek. De nadelen van voorbereiden zijn er niet veel. Het kost tijd en kan je mogelijk een tunnelvisie opleveren door een reeks aannames. Maar als je je van dat laatste bewust bent en de tijd netjes inplant, overtuigen de voordelen van voorbereiden je vast: Het zet jezelf mentaal op scherp. Je dwingt jezelf doelgericht te zijn. Je stelt de juiste vragen die zullen leiden naar verkoopkansen. Een klant die merkt dat jij jezelf hebt voorbereid (laat je voorbereiding fysiek zien!) is eerder bereid tijd te investeren Ook het aspect “persoonlijk gunnen” speelt hier mee. Je bent voorbereid op komende vragen en bezwaren van deze specifieke klant. Je scoringskansen nemen toe! [...]
Regel 1 in verkoop is Wees EERLIJK!
Regel 1 in verkoop is Wees EERLIJK! Eerlijk laat zich eenvoudig vertalen als “zonder leugens of bedrog.” Liegen is sowieso vrij vermoeiend, je moet goed onthouden wat je allemaal bij elkaar gejokt hebt. Voordat je het weet val je door de mand. Want liegen is goed zichtbaar! Als iemand liegt, verandert zijn of haar gedrag: non-verbaal en verbaal. Een andere toonhoogte, een ander tempo, hoelang het duurt voordat de persoon antwoord geeft. De bloeddruk en hartslag veranderen ook. En geloof het of niet, als je jokt wordt je neus wordt langer net als bij Pinoccio. Lees het artikel maar op Scientias! Al met al kom je niet ontspannen over bij de klant als je al te verfraaide verhalen vertelt. En [...]
Leuke ideeën genoeg! Kijk maar om je heen!
Leuke ideeën genoeg! Kijk maar om je heen! Om je bedrijf te promoten zijn de mogelijkheden enorm. Je kan enorm veel geld uitgeven, maar met wat creativiteit kan het ook met weinig of geen geld. En als je die creativiteit niet in voldoende mate bezit, kijk dan goed om je heen. Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, zeiden we vroeger in de advertentiewereld. Natuurlijk moet je niet letterlijk iemands creatieve werk kopiëren, maar op veel ideeën rust geen auteursrecht of ze zijn niet geregistreerd. Zodoende kun je met iemands idee in een andere regio prima aan de slag. Wil je een idee? Ik zag in Duitsland een eetzaakje met de etalageruit volgehangen met kortingscouponnetjes. Stond erg vrolijk en het [...]
Een vriendelijke begroeting is een prima begin!
Een vriendelijke begroeting is een prima begin van een gesprek met je klant. En eigenlijk een niet meer dan normale gewoonte. Het viel me op dat in Duitsland een gemiddelde winkelmedewerker of serveerster mij beleefder en vriendelijker begroet bij binnenkomst dan ik in Nederland gewend ben. Nogal wat keren word ik in Nederland in een winkel begroet met een soort Neanderthalergroet (mwhoi) terwijl het Neanderthal toch echt in Duitsland ligt. Hoe kan dat? Bij nader onderzoek blijkt het Neanderthal slechts 164 km van Den Bosch te liggen, dus wellicht verklaart dat het? Nee, niet echt. Mogelijk dat de formelere cultuur in Duitsland de juiste verklaring is. Bovendien lijkt de gemiddelde leeftijd van winkelpersoneel in Duitsland ook hoger te liggen. [...]
Effectief jagen!
Effectief jagen! Vroeger was het resultaat van jouw jachtactie goed waar te nemen. Je mikte met je speer, pijl en boog of geweer op jouw prooi en gooide of schoot af en jouw prooi viel neer en je maaltje lag klaar. Of je miste en je diner rende weg. Of erger, kwam op jou afrennen. Vervelend, vooral bij beren of leeuwen. Darwin leerde ons dat de kans dat slechte jagers overleven kleiner is, zodat er uiteindelijk alleen maar goede jagers bestaan. Dat zijn wij dus, alleen hoeven we ons eten niet meer bij elkaar te jagen. Nou ja, eigenlijk wel, maar op een andere manier! Klanten werven is op klanten jagen. Niet met speer, boog of geweer maar met [...]
Selectieve perceptie in communicatie.
Selectieve perceptie in communicatie. Iemand selecteert een medium om te lezen, te kijken en te luisteren. Het is dus verstandig om media te kiezen die geselecteerd worden door jouw doelgroep. Soms kun je zelfs binnen het medium nog selecteren om een nog betere aansluiting te krijgen bij je doelgroep. Denk hierbij aan de krant (bepaalde pagina), televisie (bepaald programma) of internetsite (bepaalde pagina). Realiseer je dat jouw doelgroep het medium leest, ernaar kijkt of luistert met een ander doel dan jouw (reclame)uiting te zien. Verwacht dus niet dat ze het rustig gaan lezen, bekijken of luisteren. Ze geven aan jouw uiting in eerste instantie misschien een halve seconde aandacht. Zorg ervoor dat jouw kernboodschap in die tijd overkomt! Is [...]
Selectieve perceptie is handig!
Selectieve perceptie is handig! Via onze zintuigen staan we in verbinding met de buitenwereld. Onze hersenen verwerken de beelden en geluiden die binnenkomen en dat doen ze op efficiënte wijze. Het is qua hoeveelheid informatie onmogelijk alles precies waar te nemen, dus selecteren we onze waarnemingen. Dit doen wij bewust en onbewust. Bewust maken wij keuzes waar we naar kijken en ons op focussen. Denk aan de zoekwoorden die je intypt in Google of nieuwssites of aan winkels die je bezoekt. Maar ook onbewust selecteren we! Je ziet van jouw favoriete merk auto veel meer auto’s rijden dan iemand die een andere voorkeur heeft. Je merkt dit fenomeen vooral bij merk- of typewisseling. Als verkoper kun je effectief gebruik maken [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?