ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland! Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Regel 11 in Verkoop: Houd je MOND!
Als je de klant vraagt “Zullen we het maar doen?”, vraag je aan de klant om een afweging te maken of jouw product of dienst en de investering daarin het probleem oplost of de uitdaging binnenhaalt. Of kosten bespaart, dat kan ook. De klant maakt in haar of zijn hoofd een kosten-batenafweging en schat de risico’s in. Daarna beslist de klant om te antwoorden. Je snapt dat een en ander overwegen dus tijd kost, soms een paar tellen, maar soms ook wel een half uur! Jij houdt al die tijd je mond dicht. Neem maar een slokje van je koffie. Knik de klant vriendelijk toe. Maar zwijg! Als je nu praat, verstoor je niet alleen het denkproces bij de [...]
Regel 10 in Verkoop: Stel de AFSLUITVRAAG!
10. Stel de AFSLUITVRAAG! Zolang de klant geen “Nee!” of “Ik wil het niet” gezegd heeft, weet je dus niet of de klant misschien wel “Ja” Of “Ik wil het wel!” wil zeggen! Even het uitgangspunt bij deze tip: Jij gaat goed voorbereid naar de potentiële klant. Jij hebt het gesprek professioneel geopend. Je hebt een prima inventarisatie gehouden waardoor je het probleem/de uitdaging boven tafel hebt gehaald. Je hebt vervolgens jouw product of dienst gepresenteerd als oplossing voor het probleem of als tool om de uitdaging aan te gaan. Als je dat allemaal gedaan hebt, heb je kans dat de klant de klant spontaan roept “Dat wil ik!”. De meeste klanten zullen echter flink nadenken over het geschetste [...]
Regel 9 in Verkoop: Beloof MINDER, geef MEER!
BELOOF MINDER dan je kan geven. GEEF later MEER dan je beloofd hebt. Dan behoud je de klant ook. De Formule van Tevredenheid luidt als volgt: Tevredenheid is het verschil tussen de verwachtingen die iemand heeft en hetgeen iemand krijgt. Dus verwacht je meer dan je krijgt, dan ben je ontevreden. Krijg je meer dan je verwacht, dan ben je tevreden. Je kan dus klanten makkelijk tevredenstellen door ze veel meer te geven dan dat je beloofd hebt. Het nadeel daarvan is dat je dan dus veel moet geven. Kost veel geld of veel moeite! Handiger is het om niet veel te beloven. Dat kost immers minder geld of moeite. Sommige verkopers beginnen bij het afsluiten van een deal [...]
Regel 8 in Verkoop: Bied OPLOSSING of HULP!
Bied je product aan als OPLOSSING voor een probleem of HULPMIDDEL om de uitdaging of kansen te pakken! Een slechte verkoper wil in het begin van het verkoopgesprek al van alles vertellen over zijn of haar product/dienst. Vaak zijn deze slechte verkopers wel uitermate kundig en zeer gedreven. Vandaar dat ze graag alle informatie willen geven. Ze maken de foute aanname dat de klant geïnteresseerd is. Maar de klant is logischerwijs vooral geïnteresseerd in zijn of haar eigen PROBLEMEN, UITDAGINGEN en KANSEN. Haal die dus boven water (zie alle vorige tips) en begin jouw presentatie met een samenvatting van het gevonden probleem, van de gevonden uitdaging of kans. Je zal zien dat de klant dan geïnteresseerd luistert en knikt. [...]
Regel 7 in Verkoop: Vind PROBLEEM of KANS!
Haal het PROBLEEM/ de UITDAGING of KANS boven water. Een klant koopt pas als de klant een probleem heeft of een uitdaging of kansen ziet! De vorige tips leerden je om vragen te stellen, te luisteren, door te vragen, aantekeningen te maken, nogmaals door te vragen en zo de klant veel aandacht te geven! Je creëert zo sympathie bij de klant. Een ander belangrijk aspect is dat je zo ook vertrouwen bij de klant creëert. Dit vertrouwen is noodzakelijk om de klant open te laten vertellen wat hij of zij echt wil en waarom. Hoe gevoeliger jouw product of dienst is, hoe belangijker dit is. Hoe groter het risico dat de klant loopt bij leverancierswissel, hoe belangrijker dat is. [...]
Regel 6 in Verkoop: Toon oprechte INTERESSE en maak het liefst AANTEKENINGEN!
Je toont oprechte interesse door goede passende vragen aan de klant te stellen. Die goede vragen kan jij stellen doordat jij je goed op het gesprek hebt voorbereid. Je toont ook oprechte interesse door goed naar de antwoorden te luisteren. Luisteren dus! Je kijkt de klant ook met regelmaat aan. Oogcontact! Je onderbreekt de klant niet. Je schrijft de antwoorden van de klant op. Aantekeningen maken! Je vraagt door! Je vat belangrijke zaken samen en vraagt wederom door. “Wat vindt u het belangrijkste?”, “Waarom vindt u dat het belangrijkste?”, etc. Het samenvatten is eenvoudiger omdat je aantekeningen gemaakt hebt. Het aardige van aantekeningen maken is dat je automatisch ook je mond houdt. De klant is dan geneigd om uitgebreider [...]
Regel 5 in verkoop Stel VRAGEN, LUISTER ACTIEF en VRAAG DOOR!
Regel 5 in verkoop Stel VRAGEN, LUISTER ACTIEF en VRAAG DOOR. Een goede verkoper herken je aan de vragen die hij of zij jou enthousiast stelt en aan de oprechte interesse die hij of zij toont in jouw antwoorden. De verkoper stelt open vragen om jou veel te laten vertellen. Bijvoorbeeld: “Welke eisen stel je aan een nieuwe laptop?” De verkoper stelt ook gesloten vragen meestal om snel duidelijkheid te krijgen. Bijvoorbeeld: “Wilt u vandaag de beslissing nemen?” Ook een meerkeuzevraag kan helpen de klant een keuze te laten maken uit de beschikbare opties. Bijvoorbeeld: “Wilt u model A, B of C?” Naast de open, gesloten en meerkeuzevragen, kun je als verkoper nog andere krachtige vraagtechnieken toepassen. Zoals de [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?






