ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Gebruik jij nog een visitekaartje?
Gebruik jij nog een visitekaartje? Zo ja, dan geef ik je groot gelijk. Natuurlijk zijn er behoorlijk wat mensen die dat niet meer nodig vinden en daarom zelf geen kaartje hebben. Ze wisselen via de mobiel contactgegevens uit. Of linken alleen. Ze zijn dus modern, milieubewust of mogelijk een grote krent. Maar goed, het is hun keuze. Als verkoper maak je als je even logisch nadenkt, een andere keuze, want: een visitekaartje is letterlijk een visitekaartje van jou en je bedrijf. de investering is laag, voor een paar tientjes heb je prachtige visitekaartjes. als jouw gesprekspartner jou een kaartje geeft, is het fijn en gelijkwaardig om er eentje terug te geven. een verhaaltje waarom jij bewust zonder kaartjes werkt, [...]
Beter te vroeg dan op tijd!
Vind jij te laat komen ook zo irritant? Ikke wel! Als ik door verkeersdrukte te laat dreig te komen, schiet mijn bloeddruk omhoog. Natuurlijk bel je als het je overkomt, zo snel mogelijk jouw afspraak om te melden dat je verlaat bent. Dat voorkomt irritatie bij jouw gesprekspartner en mogelijke stress voor jezelf. Nog beter is het om veel eerder te vertrekken. Je bouwt zo een buffer in voor het geval dat het tegen zit. Met een beetje geluk ben je dan veel te vroeg en heb je opeens tijd over die je uitermate nuttig kan besteden: de voorbereiding van je afspraak nog eens door te nemen. je mail bijwerken actief zijn op LinkedIn een blog schrijven nieuwe ideeën [...]
Goed gereedschap is het halve werk!
Goed gereedschap is het halve werk! Met een hamer kan je prima spijkers inslaan en een schroevendraaier gebruik je voor het indraaien van schroeven. Zo simpel is dat. Toch zijn er een vier belangrijke vuistregels: Zorg ervoor dat je beschikt over het juiste gereedschap voor de specifieke klus, dat scheelt je veel tijd en voorkomt beschadigingen. Probeer b.v. niet met een platte schroevendraaier een kruiskop los te draaien. Ruim je gereedschap netjes op. Wist je dat slordige automonteur ongeveer de helft van zijn tijd bezig is met het zoeken naar gereedschap? Onderhoud je gereedschap. Zo gaat het gereedschap langer mee, blijft schoon en roestvrij. Dat werkt lekkerder en veiliger. Als gereedschap slijtage vertoont, vervang het dan! Afbrekend gereedschap vormt [...]
Als je doelstelling hebt, hoe maak je dan een plan?
Een plan maken is eigenlijk best makkelijk. Een goed plan bestaat uit vijf stappen. Doel Activiteiten om dat doel te bereiken Planning van de activiteiten Begroting (kosten - opbrengsten) Evaluatie en bijsturing Moeilijker is het niet! Deze opzet geldt voor elk plan. Voor een Persoonlijk Ontwikkel Plan, een Marketingplan, een Verkoopplan of een Businessplan. De vijf hoofdstappen horen erin te staan, hoewel begroting soms wel weggelaten kan worden. Natuurlijk, als je een marketingplan schrijft, is je geleerd om een complete SWOT-analyse, confrontatiematrix, enzovoort toe te voegen, maar realiseer je dat je dat onderzoek alleen maar toevoegt om daarna de juiste activiteiten te bedenken. Prima natuurlijk, zolang je de vijf hoofdstappen niet vergeet! Ik heb veel plannen mogen lezen en [...]
Hebben jouw activiteiten iets met het doel van jouw functie te maken?
Tijdens de kennismaking met een medewerker waar ik tijdelijk de leidinggevende van was, vroeg ik hem wat het doel was van zijn functie. De medewerker wist wel de activiteiten te benoemen, maar niet het doel. Na enig nadenken wist de persoon ook het doel te benoemen. Waar had het ontbreken van kennis van de doelstelling toe geleid? Deze persoon werkte echt keihard! Enthousiast was hij bezig met maar liefst 32 activiteiten. Helaas bleek dat deze activiteiten geen enkele relatie hadden met het doel van zijn functie! De activiteiten waren goedbedoelde hand- en spandiensten voor collega’s die daardoor wat minder hoefden te doen en dat best prettig vonden. Ik vroeg hem om al deze activiteiten netjes te beëindigen (geef mij de [...]
Wat is het doel van jouw functie?
Deze ogenschijnlijke simpele vraag is echt niet zo simpel te beantwoorden! Als ik deze vraag aan iemand stelde, viel erna vaak een lange stilte en zag ik de persoon fronsen. Oeps, even nadenken dus. Het viel me ook op dat mensen makkelijker benoemen wat ze doen dan wat het doel daarvan is. Maar als je afvraagt waarom je een bepaalde activiteit doet binnen je functie, komt het doel boven water. Als het goed is althans! Als dat niet zo is, heb je helemaal een uitdaging. Daarop kom ik in een komende post op terug! De meeste functies kennen meerdere doelstellingen. Handig is dan om het hoofddoel en de subdoelstellingen te benoemen. Klinkt makkelijk, totdat je aan de vertrouwde SMART-theorie denkt. [...]
Eerlijkheid is verkoopregel 1 !
Op mijn vorige post werd gereageerd met maar liefst drie nogal stellige stellingen: Klanten worden van alles wijs gemaakt. Na de aankoop komen de mensen er achter dat ze gewoon zijn bedrogen. Wist je dat 85% van ontevreden klanten veroorzaakt wordt omdat de beloftes van verkopers niet kloppen? Zijn deze stellingen juist? In mijn ogen absoluut niet! Er lopen gelukkig veel slimme, sympathieke en deskundige verkopers rond die zich heel goed realiseren dat een lange klantrelatie veel meer waard is dan een eenmalig order. Bovendien weten ze ook dat negatieve reacties op social media niet erg fijn zijn. Ik leer verkopers ook altijd: wees eerlijk als de klant niets aan je product/dienst heeft, je wint daardoor wellicht dan een ambassadeur [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?