Verkooptips

Verkooptips2025-08-31T11:17:36+00:00

ISTN geeft je hier 438 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Dit is de grootste verzameling verkooptips van Nederland!  Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.

809, 2019

Selectieve perceptie in communicatie.

Selectieve perceptie in communicatie. Iemand selecteert een medium om te lezen, te kijken en te luisteren. Het is dus verstandig om media te kiezen die geselecteerd worden door jouw doelgroep. Soms kun je zelfs binnen het medium nog selecteren om een nog betere aansluiting te krijgen bij je doelgroep. Denk hierbij aan de krant (bepaalde pagina), televisie (bepaald programma) of internetsite (bepaalde pagina). Realiseer je dat jouw doelgroep het medium leest, ernaar kijkt of luistert met een ander doel dan jouw (reclame)uiting te zien. Verwacht dus niet dat ze het rustig gaan lezen, bekijken of luisteren. Ze geven aan jouw uiting in eerste instantie misschien een halve seconde aandacht. Zorg ervoor dat jouw kernboodschap in die tijd overkomt! Is [...]

2508, 2019

Selectieve perceptie is handig!

Selectieve perceptie is handig! Via onze zintuigen staan we in verbinding met de buitenwereld. Onze hersenen verwerken de beelden en geluiden die binnenkomen en dat doen ze op efficiënte wijze. Het is qua hoeveelheid informatie onmogelijk alles precies waar te nemen, dus selecteren we onze waarnemingen. Dit doen wij bewust en onbewust. Bewust maken wij keuzes waar we naar kijken en ons op focussen. Denk aan de zoekwoorden die je intypt in Google of nieuwssites of aan winkels die je bezoekt. Maar ook onbewust selecteren we! Je ziet van jouw favoriete merk auto veel meer auto’s rijden dan iemand die een andere voorkeur heeft. Je merkt dit fenomeen vooral bij merk- of typewisseling. Als verkoper kun je effectief gebruik maken [...]

1808, 2019

Help een klant te beslissen!

Help een klant te beslissen! Een goede verkoper achterhaalt bij een klant welk probleem opgelost moet worden of welke uitdaging moet worden aangegaan. Misschien denk je dat het, als je dat weet, simpel is om de verkoop af te ronden, maar dat hoeft niet zo te zijn. De beslissing om zaken met je te gaan doen of niet, heeft de klant mogelijk al eerder genomen. Bijvoorbeeld toen de klant de website van jouw bedrijf bezocht. Of toen jij belde voor een afspraak. Of toen jij binnenstapte en je voorstelde. De beslissing kan in een fractie van een seconde gemaakt worden en is niet altijd te onderbouwen met logische argumenten! Zelfs als een klant een afweging van de plussen en minnen [...]

1108, 2019

Cognitieve dissonantiereductie!

Cognitieve dissonantiereductie! Een klant is geneigd zijn/haar keuze te willen bevestigen door vooral naar de voordelen van gemaakte aankopen te kijken. In de vorige tip stelde ik dat het belangrijk is om de klant de voordelen te laten benoemen. Zo stimuleer je dat de klant de kans op cognitieve dissonantie zelf reduceert. Leer er ook van dat je als verkoper nooit eerdere beslissingen van de klant moet aanvallen! Je duwt de klant dan in de verdediging van deze beslissingen en verkleint de kans dat de klant nu anders zal beslissen. Toegeven aan een verkoper dat je een beetje dom bent geweest, doet een klant niet graag. Klanten houden wel van deskundigheid, gedraag je dus zo en help de klant goede [...]

408, 2019

Cognitieve dissonantie! Ken je het begrip?

Cognitieve dissonantie! Ken je het begrip? Cognitieve dissonantie is de onaangename spanning die iemand ervaart bij tegenstrijdige overtuigingen, ideeën of opvattingen of bij handelen in strijd met de eigen overtuiging (Leon Festinger). In de verkoop vaak vertaald als “spijt na aankoop”. Je moet er als verkoper voor zorgen dat de klant de juiste verwachtingen heeft van de voordelen of effecten van jouw product of dienst om de kans op “spijt na aankoop” te reduceren. Ook kan je als verkoper na de koop contact houden met de klant en deze blijven bevestigen in zijn of haar keuze. Dit kan via post, e-mail of reclame. Gelukkig werkt een klant hieraan zelf ook mee door zijn/haar keuze te willen bevestigen door vooral naar [...]

2807, 2019

Afscheid van mijn beertender!

Afscheid van mijn beertender! Ik gebruikte hem niet vaak ontdekte ik, toen ik weer eens een paar vaatjes bier ging halen. De vaatjes zijn al sinds vorig jaar niet meer te koop, vertelde mijn slijter. Heineken is gestopt met de productie! Lekker, dag Beertender! Heb hem naar de milieustraat gebracht en nog een keer geaaid als afscheid. Eerlijk, het is wel goed dat het beertendertijdperk ten einde is. Ik had ontdekt dat mijn buik een beetje op zo’n ding begon te lijken. Had het aantal pilsjes dus al drastisch gereduceerd. Dank voor je medewerking, Heineken! Zo wordt ik niet meer in verleiding gebracht! Toch wel, de Sub is op de markt. De Sub speelt in op de behoefte van “minder [...]

2107, 2019

Aankoopadviseur is een betere benaming!

Aankoopadviseur is een betere benaming dan verkoper! Aankoopadviseur beschrijft het moderne professionele vak van verkoopmedewerker beter dan het woord verkoper zelf doet. Een klant doet de aankoop immers en niet de verkoper. Door dat woord “aankoop” te gebruiken is dus goed zichtbaar dat het klant is die de informatie verzamelt, verwerkt en de aankoopbeslissing neemt. De aankoopadviseur helpt de klant met dit proces door het geven van professioneel advies. En om advies te kunnen geven, heb je als aankoopadviseur wel een hoop informatie nodig. Je wilt weten welke aankoop de klant wil doen. Waarom de klant deze aankoop wil doen. Je wilt weten welke eisen de klant aan de aankoop stelt. Welke verwachtingen de klant heeft van de aankoop. Waarom [...]

Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?

Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?

Blogs & tips van Jef van Wingerden ISTN training & advies

Jef van Wingerden

Jef van Wingerden is verkooptrainer bij ISTN training en advies. Hij heeft als accountmanager, marketeer, verkooptrainer bij Wegener gewerkt.
Als marketeer zat hij ten minste een dag in de week samen met de Sr Accountmanager of Salesmanager bij klanten om hun marketinguitdaging te helpen op te lossen. Deze ervaring gebruikt hij nu reeds tien jaar in zijn eigen bedrijf, om bedrijven te helpen aan meer omzet door meer klanten die meer kopen.

Direct contact:
073 - 8513204
06 - 52335250
info@istn.nl
www.istn.nl

Linken op Linkedin:
https://www.linkedin.com/in/jef-van-wingerden



Ga naar de bovenkant