ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Regel 9 in Verkoop: Beloof MINDER, geef MEER!
BELOOF MINDER dan je kan geven. GEEF later MEER dan je beloofd hebt. Dan behoud je de klant ook. De Formule van Tevredenheid luidt als volgt: Tevredenheid is het verschil tussen de verwachtingen die iemand heeft en hetgeen iemand krijgt. Dus verwacht je meer dan je krijgt, dan ben je ontevreden. Krijg je meer dan je verwacht, dan ben je tevreden. Je kan dus klanten makkelijk tevredenstellen door ze veel meer te geven dan dat je beloofd hebt. Het nadeel daarvan is dat je dan dus veel moet geven. Kost veel geld of veel moeite! Handiger is het om niet veel te beloven. Dat kost immers minder geld of moeite. Sommige verkopers beginnen bij het afsluiten van een deal [...]
Regel 8 in Verkoop: Bied OPLOSSING of HULP!
Bied je product aan als OPLOSSING voor een probleem of HULPMIDDEL om de uitdaging of kansen te pakken! Een slechte verkoper wil in het begin van het verkoopgesprek al van alles vertellen over zijn of haar product/dienst. Vaak zijn deze slechte verkopers wel uitermate kundig en zeer gedreven. Vandaar dat ze graag alle informatie willen geven. Ze maken de foute aanname dat de klant geïnteresseerd is. Maar de klant is logischerwijs vooral geïnteresseerd in zijn of haar eigen PROBLEMEN, UITDAGINGEN en KANSEN. Haal die dus boven water (zie alle vorige tips) en begin jouw presentatie met een samenvatting van het gevonden probleem, van de gevonden uitdaging of kans. Je zal zien dat de klant dan geïnteresseerd luistert en knikt. [...]
Regel 7 in Verkoop: Vind PROBLEEM of KANS!
Haal het PROBLEEM/ de UITDAGING of KANS boven water. Een klant koopt pas als de klant een probleem heeft of een uitdaging of kansen ziet! De vorige tips leerden je om vragen te stellen, te luisteren, door te vragen, aantekeningen te maken, nogmaals door te vragen en zo de klant veel aandacht te geven! Je creëert zo sympathie bij de klant. Een ander belangrijk aspect is dat je zo ook vertrouwen bij de klant creëert. Dit vertrouwen is noodzakelijk om de klant open te laten vertellen wat hij of zij echt wil en waarom. Hoe gevoeliger jouw product of dienst is, hoe belangijker dit is. Hoe groter het risico dat de klant loopt bij leverancierswissel, hoe belangrijker dat is. [...]
Regel 6 in Verkoop: Toon oprechte INTERESSE en maak het liefst AANTEKENINGEN!
Je toont oprechte interesse door goede passende vragen aan de klant te stellen. Die goede vragen kan jij stellen doordat jij je goed op het gesprek hebt voorbereid. Je toont ook oprechte interesse door goed naar de antwoorden te luisteren. Luisteren dus! Je kijkt de klant ook met regelmaat aan. Oogcontact! Je onderbreekt de klant niet. Je schrijft de antwoorden van de klant op. Aantekeningen maken! Je vraagt door! Je vat belangrijke zaken samen en vraagt wederom door. “Wat vindt u het belangrijkste?”, “Waarom vindt u dat het belangrijkste?”, etc. Het samenvatten is eenvoudiger omdat je aantekeningen gemaakt hebt. Het aardige van aantekeningen maken is dat je automatisch ook je mond houdt. De klant is dan geneigd om uitgebreider [...]
Regel 5 in verkoop Stel VRAGEN, LUISTER ACTIEF en VRAAG DOOR!
Regel 5 in verkoop Stel VRAGEN, LUISTER ACTIEF en VRAAG DOOR. Een goede verkoper herken je aan de vragen die hij of zij jou enthousiast stelt en aan de oprechte interesse die hij of zij toont in jouw antwoorden. De verkoper stelt open vragen om jou veel te laten vertellen. Bijvoorbeeld: “Welke eisen stel je aan een nieuwe laptop?” De verkoper stelt ook gesloten vragen meestal om snel duidelijkheid te krijgen. Bijvoorbeeld: “Wilt u vandaag de beslissing nemen?” Ook een meerkeuzevraag kan helpen de klant een keuze te laten maken uit de beschikbare opties. Bijvoorbeeld: “Wilt u model A, B of C?” Naast de open, gesloten en meerkeuzevragen, kun je als verkoper nog andere krachtige vraagtechnieken toepassen. Zoals de [...]
Regel 4 in verkoop Wees het eens over het DOEL.
Regel 4 in verkoop Wees het eens over het DOEL van het gesprek. Als twee mensen in een gesprek een ander doel hebben, kan dat lelijk opbreken! Een verkoper die wat wil verkopen, kan heel irritant overkomen bij een klant die ontspannen wil rondneuzen. De verkoper kan dus beter als doel kiezen om de klant een fijne winkelervaring te laten hebben. Een klant die snel even iets wil kopen, zit ook niet te wachten op een uitgebreid professioneel advies van een verkoper. Ook dat bijt. Hoe voorkom je dat? Soms aanvoelen, oftewel je observeert het gedrag van de klant en trekt je conclusie. Het gevaar is wel dat je foutieve aannames doet. Ook niet altijd een ramp, de klant [...]
Regel 3 in verkoop Wees OP TIJD op de afspraak!
Het verkeer in Nederland wordt steeds drukker. Vervelend, maar je zal er mee moeten leren leven. Ikzelf kom als trainer niet graag te laat. Een zaal vol mensen die op een trainer zit te wachten is geen best visitekaartje. Daarom bouw ik een flinke tijdsbuffer in, gewoon een uur of soms meerdere uren eerder vertrekken. Die tijdsbuffer biedt veel voordelen: het voorkomt stress, je rijdt rustiger en dus zuiniger en veiliger en je vindt altijd een parkeerplek. En vaak heb je dus zo maar een uur over om achterstallig werk in te halen. Het grootste voordeel is natuurljk dat je altijd op tijd komt. Als je afspraak uitloopt en ervoor zorgt dat je daardoor op een volgende afspraak te [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?