ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Help een klant te beslissen!
Help een klant te beslissen! Een goede verkoper achterhaalt bij een klant welk probleem opgelost moet worden of welke uitdaging moet worden aangegaan. Misschien denk je dat het, als je dat weet, simpel is om de verkoop af te ronden, maar dat hoeft niet zo te zijn. De beslissing om zaken met je te gaan doen of niet, heeft de klant mogelijk al eerder genomen. Bijvoorbeeld toen de klant de website van jouw bedrijf bezocht. Of toen jij belde voor een afspraak. Of toen jij binnenstapte en je voorstelde. De beslissing kan in een fractie van een seconde gemaakt worden en is niet altijd te onderbouwen met logische argumenten! Zelfs als een klant een afweging van de plussen en minnen [...]
Cognitieve dissonantiereductie!
Cognitieve dissonantiereductie! Een klant is geneigd zijn/haar keuze te willen bevestigen door vooral naar de voordelen van gemaakte aankopen te kijken. In de vorige tip stelde ik dat het belangrijk is om de klant de voordelen te laten benoemen. Zo stimuleer je dat de klant de kans op cognitieve dissonantie zelf reduceert. Leer er ook van dat je als verkoper nooit eerdere beslissingen van de klant moet aanvallen! Je duwt de klant dan in de verdediging van deze beslissingen en verkleint de kans dat de klant nu anders zal beslissen. Toegeven aan een verkoper dat je een beetje dom bent geweest, doet een klant niet graag. Klanten houden wel van deskundigheid, gedraag je dus zo en help de klant goede [...]
Cognitieve dissonantie! Ken je het begrip?
Cognitieve dissonantie! Ken je het begrip? Cognitieve dissonantie is de onaangename spanning die iemand ervaart bij tegenstrijdige overtuigingen, ideeën of opvattingen of bij handelen in strijd met de eigen overtuiging (Leon Festinger). In de verkoop vaak vertaald als “spijt na aankoop”. Je moet er als verkoper voor zorgen dat de klant de juiste verwachtingen heeft van de voordelen of effecten van jouw product of dienst om de kans op “spijt na aankoop” te reduceren. Ook kan je als verkoper na de koop contact houden met de klant en deze blijven bevestigen in zijn of haar keuze. Dit kan via post, e-mail of reclame. Gelukkig werkt een klant hieraan zelf ook mee door zijn/haar keuze te willen bevestigen door vooral naar [...]
Afscheid van mijn beertender!
Afscheid van mijn beertender! Ik gebruikte hem niet vaak ontdekte ik, toen ik weer eens een paar vaatjes bier ging halen. De vaatjes zijn al sinds vorig jaar niet meer te koop, vertelde mijn slijter. Heineken is gestopt met de productie! Lekker, dag Beertender! Heb hem naar de milieustraat gebracht en nog een keer geaaid als afscheid. Eerlijk, het is wel goed dat het beertendertijdperk ten einde is. Ik had ontdekt dat mijn buik een beetje op zo’n ding begon te lijken. Had het aantal pilsjes dus al drastisch gereduceerd. Dank voor je medewerking, Heineken! Zo wordt ik niet meer in verleiding gebracht! Toch wel, de Sub is op de markt. De Sub speelt in op de behoefte van “minder [...]
Aankoopadviseur is een betere benaming!
Aankoopadviseur is een betere benaming dan verkoper! Aankoopadviseur beschrijft het moderne professionele vak van verkoopmedewerker beter dan het woord verkoper zelf doet. Een klant doet de aankoop immers en niet de verkoper. Door dat woord “aankoop” te gebruiken is dus goed zichtbaar dat het klant is die de informatie verzamelt, verwerkt en de aankoopbeslissing neemt. De aankoopadviseur helpt de klant met dit proces door het geven van professioneel advies. En om advies te kunnen geven, heb je als aankoopadviseur wel een hoop informatie nodig. Je wilt weten welke aankoop de klant wil doen. Waarom de klant deze aankoop wil doen. Je wilt weten welke eisen de klant aan de aankoop stelt. Welke verwachtingen de klant heeft van de aankoop. Waarom [...]
Verkoper is een ouderwets vak!
Verkoper is een ouderwets vak! Het stamt uit de tijd dat verkopers zich alleen bezig hielden met het aanprijzen van producten en niet met het inventariseren van de behoefte van de klant. Dat verkopen was een bijzonder vak. De verkoper hield met luide stem wervende praatjes en probeerde zo hun klanten te overtuigen. Je komt ze nu nog wel tegen op de markt. Sommigen prijzen uitgebreid hun fruit aan, maar echt interessant wordt het als ze een of ander wonderproduct aan slijten zijn. Leuk om naar die praatjes te luisteren. Houd ze in ere; het is een soort ambacht dat met uitsterven bedreigd wordt! Je komt de traditionele verkopers ook nog tegen op vakantie. Ze lokken je hun winkeltje [...]
Jouw gedachten zijn bepalend voor succes!
Dit is belangrijk voor een verkoper om te weten! Als je denkt dat iets niet werkt, werkt het niet en als je gelooft dat het wèl gaat lukken, lukt het dus wel! Op een wonderbaarlijke manier zijn wij in staat met onze gedachten dingen te laten lukken of mislukken. Als je dat niet gelooft hebben jouw gedachten overigens geen enkele invloed! In de verkoop spelen jouw gedachten dus een grote rol. Als je een product of dienst probeert te verkopen waar je niet volledig achter staat, merkt je klant dat. Je komt niet zelfverzekerd over en spreekt wellicht op een twijfelachtige manier. Als je denkt dat de klant het vast niks vindt, lukt het je vast om de klant [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?