ISTN geeft je hier ruim 400 gratis verkooptips waarmee je klantgerichter leert verkopen. Zo bereik je met minder moeite meer resultaat. Wil je de verkooptips in je mail? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Wil je de verkooptips gesorteerd per onderwerp, druk dan op die menu-optie! Wil je liever verkooptraining voor jouw team, druk dan op de knop “Informatie over incompany training”.
Wanneer is de koop gesloten?
De koop, of beter gezegd is de koopovereenkomst is gesloten als je aangeeft het product te willen kopen (mondelinge overeenkomst) of als je je handtekening zet onder de schriftelijke koopovereenkomst. Als je in een winkel, showroom of markt roept “Die wil ik hebben!” zit je er je dus aan vast. De verkoper is dan verplicht het artikel (of gepresenteerde dienst) zonder beschadigingen en compleet te leveren. En jij bent verplicht te betalen. Logisch. Wanneer is volgens de wet een schriftelijke overeenkomst vereist: telefonische verkoop van een abonnement op een dienst telefonische verkoop van energie, gas, water of stadsverwarming aankopen boven de €50,- via huis-aan-huisverkoop, verkoop op straat, verkoopdemonstraties of verkoopparty's timesharing van een vakantie-appartement (mede-eigenaar worden voor een bepaalde [...]
Koopovereenkomst!
In mijn vorige tip vertelde ik over een oude man die de bestelling van de auto achter zich afrekende en meenam omdat in die auto een irritant toeterend persoon zat. Verkooptechnisch gebeurde er in dit verhaal nog iets wat je als verkoper zeker moet weten! Als je een koopovereenkomst sluit, komen twee partijen overeen een bepaald goed of dienst in een bepaalde hoeveelheid op een bepaalde datum te leveren tegen overeengekomen voorwaarden, waarbij de koper zich verplicht een bepaalde prijs (of wederdienst) te betalen volgens de betalingsverplichtingen die staan in die voorwaarden. Het sluiten van een koopovereenkomst kan schriftelijk of ook mondeling. Voor de aankoop van een Mc Menu stel je geen schriftelijke overeenkomst op. Voor het kopen van [...]
Heb respect voor ouderen!
In mijn vorige tip vertelde ik over een ouder echtpaar dat zo maar braaf accepteerde dat zij het verkeerde geserveerd hadden gekregen. Soms reageren ouderen anders! Een oudere man was zijn bestelling aan het opgeven bij McDrive toen achter hem flink getoeterd werd door een jongedame in een sportauto. Ze vond dat hij te traag was. De oude man reed even later door naar het raampje om af te rekenen. Hij rekende niet alleen zijn bestelling af, maar ook die van de ongeduldige jongedame. Toen de jongedame dat hoorde van de kassière maakt ze met haar lippen duidelijk het woord “sorry, sorry”, omdat ze zo onder de indruk was van de vriendelijkheid waarmee haar ongedurigheid beantwoord was. De oude [...]
U eet het verkeerde eten!
Ook op vakantie kan je ook bijzondere dingen zien als verkoper! Een serveerster liep met twee borden rond die ze niet kwijt kon aan diverse gasten omdat die dat niet besteld hadden. Toen ontdekte ze haar fout en liep naar een tafel toe waar een ouder echtpaar zat te eten. “U eet het verkeerde eten!”, zei ze geïrriteerd tegen deze klanten. Waarbij ze voor het gemak vergat dat het haar fout was dat zij die klanten het verkeerde voorgezet had. “Ik heb u per ongeluk het verkeerde eten geserveerd.” was veel netter geweest. Voordat je denkt "Dat weet zo’n jonge serveerster toch niet!"; het was een serveerster die de vijftig al een tijdje gepasseerd had. Ze had beter moeten [...]
7 x heel GEWELDIG!
7 x heel GEWELDIG als verkoper Zeven kansen om je te onderscheiden als verkoper! Je aanpassen aan de klant! Soms heeft de klant tijd en behoefte aan een uitgebreid advies. Soms heeft de klant haast. De klant mag kiezen hoelang het gesprek duurt, dus jij moet je aanpassen aan de klant. Vraag eenvoudig wat de klant wil. De werkelijke behoefte achterhalen. Ook als de klant kiest voor een kort gesprek, zal jij als verkoper eerst de echte behoefte moeten achterhalen. Dit om te voorkomen dat jij een verkeerde oplossing biedt. Als je te weinig tijd hebt of te weinig informatie krjgt, wees dan voorzichtig met je advies. Soms kan een vervolgafspraak een beter idee zijn dan een snel verkochte [...]
7 x heel IRRITANT!
Zeven irritatie’s die mensen ervaren door vooral opdringerige verkopers. Opdringerige verkopers kunnen potentiële klanten irriteren door een te agressieve benadering te hanteren bij het proberen te verkopen van een product of dienst. Dit ervaart de klant als heel irritant: Constante telefoontjes of e-mails: Klanten kunnen gefrustreerd raken als ze herhaaldelijk worden benaderd door verkopers, vooral als ze al hebben aangegeven geen interesse te hebben. Te pushy in persoonlijke interacties: Het kan zeer ongemakkelijk zijn als een verkoper te opdringerig is tijdens een persoonlijk gesprek, waardoor klanten zich onder druk gezet voelen om een aankoop te doen. Misleidende verkooppraktijken: Als verkopers onjuiste of misleidende informatie verstrekken om een product te verkopen, kan dit leiden tot irritatie en wantrouwen bij klanten. [...]
Lengte maakt verschil!
In een vorige post vergeleek ik mij eens met Louis de Funés. Een overeenkomst die wij hebben is onze lengte. We zijn kleine mannetjes. En kleine mannetjes en vrouwtjes kunnen heel moeilijk tegen voordringende mensen. Je voelt je dan genegeerd en moet nog wachten ook! Iemand van twee meter lengte, weet niet eens wat het is om over het hoofd gezien te worden. En dat is dan dezelfde persoon die zonder het te weten of te willen voordringt bij bestellen aan de bar, omdat de barman die lange persoon veel eerder opmerkt dan dat kleintje dat al een tijd staat te wachten. En als jij dat kleintje bent, dan is dat reuze irritant. CEO’s zijn zelden klein. Wellicht een [...]
Wilt u in plaats van tips liever persoonlijk advies?
Wilt u een keer sparren over uw verkoopuitdaging?